سفارش تبلیغ
صبا ویژن























انقلاب فرانسه

 در سال 1789 رعایای فرانسوی مثل همیشه داشتند از گرسنگی می مردند. در این سال، اختلاف یک انگلیسی به نام آرتور یانگ از فرانسه بازدید کرد و مشاهداتش او را بسیار منقلب کرد: «بسیاری از مردان و زنان روستایی نه کفش به پادارند و نه حتی جوراب. بچه ها گرسنه و لاغر هستند. لباسهایشان بسیار ژنده است و بعضی اصلاً لباس ندارند و برهنه هستند. دختر بچه ای را دیدم که تنها اسباب بازی او، یک تکه چوب خشک بود. با مشاهده ی این صحنه قلبم به درد آمد.»

 

راهپیمایی زنان در ورسای

 چند سال پیش از ان نیز نویسنده ی انگلیسی، تابیاس اسمالت وضع زندگی رعایا را چنین توصیف کرده بود:«میزان مالیات ها بالا بود. دهقانان بی نوا اول روی زمین هایشان کاشت و برداشت انجام می دادند، بعد نزر ثروتمندان می رفتند، تا برای کمی دستمزد اضافه برایشان کار کنند. آن ها ناچار بودند برای گذران زندگی محقرشان، دو شغل داشته باشند.»شاه لویی در بین مردم محبوبیتی نداشت، و شورشیان از ملکه ماری آنتوانت متنفر بودند، چون در حالی که مردم داشتند از گرسنگی می مردند، آن ها پول خود را صرف ولخرجی و خوش گذارانی می کردند.رعیت ها داستان های عجیب و غریبی در مورد ولخرجی های اشراف شنیده بودند که البته همه ی آن هاحقیقت داشتند،مانند:

·        در حالی که رعایا برای پیدا کردن یک لقمه نان از جانشان مایه می گذاشتند ،مادام تلیان که از دوستان شاه بود ،هر چند وقت یک بار در توت فرنگی له شده استحمام می کرد.

·        اغلب رعایا ناچار بودند با حیواناتشان زیر یک سقف زندگی کنند، در حالی که اقامتگاه لویی شانزدهم، یعنی کاخ ورسای ، فقط 580 متر طول داشت.

·        ساکنان هر روستا در یک چاه آب باهم شریک بودند ، در حالی که ورسای 1000فواره داشت ، که آبش توسط150 کیلو متر لوله کشی شده بود.

·        قوانین بسیار سنگدلانه ای برای مردم وضع شده بود.

·        از فقیر ترین مردم مالیات های سنگین گرفته می شد در حالی که ثرووتمند ترین اسقفف ها و ااشراف هیچ پولی پرداخت نمی کردند.

این موارد همه باعث خشم رعایای فرانسوی شد.

طبقه متوسط مجلس موسوم به طبقه سوم  از مجلس اصناف، جدا می‌گردند و خود را به عنوان مجمع ملی اعلام می‌نمایند. 20 ژوئن: همه ی اعضای مجمع ملی، بجز یک نفر ، در زمین تنیس قصر پادشاه در ورسای تحصن می‌کنند و قسم یاد می‌کنند تا قانون اساسی جدید نوشته نشود متفرق نخواهند شد.در 27 ژوئن مجلس طبقات عمومی برای نوشتن قانون اساسی تشکیل جلسه دادند و نماینگان مجلس ملی را راه دادند. این مسئله سر آغاز انقلاب فرانسه گردید.


نوشته شده در چهارشنبه 90/2/21ساعت 7:44 عصر توسط نظرات ( ) |


Design By : Pichak