سفارش تبلیغ
صبا ویژن























انقلاب فرانسه

 

لویی شانزدهم(1793-1754):این لویی نوه ی لویی قبلی بود. در واقع، این همان لویی است که سرش از بدن جدا شد.راستش، لویی هرگز دلش نمی خواست شاه باشد. او کمرو، خجالتی، بی عرضه و دست و پاچلفتی بود.
لویی شانزدهم با ماری آنتوانت که یک شاهزاده یاتریشی بود ازدواج کرد. میزان مالیات بر درآمد، بدون افزایش درصد مالیات، سالانه دو میلیون لیور افزایش می یابد. و به گفته دو توکویل، یک بررسی آماری تطبیقی نشان میدهد که پیشرفت فرانسه در هیچ دهه ای به اندازه دو دهه آخر رژیم بوربون‌ها که مصادف با حکومت لویی شانزدهم می‌شود نبود.در دوران لویی شانزدهم اصلاحات اقتصادی ای برای نجات اقتصاد رو به زوال فرانسه آغاز شد و با وزارت افرادی چون نکر این برنامه رو به پیشرفت بود؛ ولی دخالت اشراف و فساد و عقب ماندگی سیستم اداری فرانسه کم کم باعث اختلالاتی در برنامه‌ها شد . لویی برای ادامه اصلاحات, با اکراه، مجلس عمومی طبقاتی که مجلسی دارای نمایندگانی از سه طبقه اشراف، روحانیان و شهرنشینان بود را فراخواند؛ اگرچه در این کار تاخیر داشت، چراکه با این فراخوان، لویی به کم شدن قدرتش اعتراف کرده بود . مدتی بعد نمایندگان طبقه شهرنشین خود را مجمع ملی خواندند و خواستار تغییر یکسری قوانین، مانند معافیت مالیات اشراف و روحانیان شدند. لویی ابتدا قبول نمیکرد ولی پس از مدتی، با نطقهای آتشین چپگراها و مدتی بعد با فتح باستیل، موافقت خود را با انقلاب کبیر فرانسه اعلام کرد . گفته می‌شود روزی که شاه با انقلاب مردم موافقت کرد و پرچم سه رنگ انقلاب را - که امروزه این سه رنگ، پرچم فرانسه را تشکیل میدهند - بر تاج گذاشت؛ جمعیت مردم که شاهد این عمل بودند، فریاد زدند : »شاه ما، پدر ما! «
با بازگشت بوربون‌ها به سلطنت فرانسه و به قدرت‌رسیدن لوئی هجدهم، جسد لویی شانزدهم و همسرش ماری آنتوانت به کلیسای سلطنتی سن‌دنُی منتقل و پس از طی مراسم تشریفاتی، در آن‌جا دفن شد.

لویی شانزدهم و ماری آنتونت
ماری آنتوانِت (1793- 1755):وقتی ماری آنتوانت به دنیا آمد، یک فالگیر طالع زندگی او را گفت. او گفت که زندگی این دختر فاجعه بار خواهد بود. به همین دلیل، جشن تولد ماری ِ نوزاد بر هم خورد. ظاهراً این فالگیر می دانست که دارد چه می گوید.

ماری آنتوانت بزرگ شد و با لویی شانزدهم ازدواج کرد که اشتباه بزرگی بود. او اتریشی بود، ولی با این حال وقتی سرش از بدن جدا شد و داخل سبد افتاد، به مشهورترین قربانی انقلاب فرانسه مبدل شد. رعایا از ماری متنفر بودند. او از همه ی کارهای ناشایستِ اشرافِ حاکم بر فرانسه حمایت می کرد.


نوشته شده در چهارشنبه 90/2/21ساعت 7:22 عصر توسط نظرات ( ) |


Design By : Pichak