سفارش تبلیغ
صبا ویژن























انقلاب فرانسه

سلطنت لوئی پانزدهم پس از لوئی چهاردهم طولانی‌ترین ادوار تاریخ سلطنتی فرانسه‌است. وی 64 سال سلطنت کرد. در دوران حکومت لوئی پانزدهم زمام امور کمتر در اختیار وی بود، در دورانی که او صغیر بود دوک اورلئان نیابت سلطنت را داشت و پس از آن نیز اختیارات یا در کف کاردینال فلوری صدراعظم بود یا معشوقگان وی نظیر مادام پمپادور و کنتس باری قدرت را بدست داشتند.
در امور داخلی مملکت این پادشاه از قدرت مطلقه سوءاستفاده می‌نمود و به علت اسراف و تبذیر فراوان، مشکلات زیادی در امر مالیات ایجاد می‌کرد و همین امر باعث شد که مفاسد و معایب حکومت مطلقه بر عموم مردم ظاهر و ثابت گردد. در این دوران مستعمراتی چون کانادا و هندوستان از دست فرانسه خارج شد. نتیجه این اعمال برای مقام سلطنت نیز بسیار بد بود و در اثر جنگهای لوئی چهاردهم و شرکت لوئی پانزدهم در نبردهای جانشینی لهستان، جانشینی اتریش و جنگ‌های هفت‌ساله پیش آمده بود، مقدماتی فراهم آورد تا انقلابی عظیم ایجاد گردید و دودمان سلطنتی فرانسه را نابودکند.

لویی پانزدهم
وی تربیت یافته دربار فاسد و سراسر فسق و فجور دوک اورلئان بود و به طریق اولی خود نیز نمی‌توانست از عمو زاده اش اصلح تر باشد. وی پادشاهی هوسران بود و قریب به نیم قرن کشور فرانسه را بازیچه? معشوقه‌های خود قرار داد. در زمان وی حکومت فرانسه که در عهد خلفش لوئی چهاردهم یگانه قدرت اروپا بود به کشوری معمولی تبدیل شد و عرصه را برای انگلستان و به خصوص پروس باز گذاشت. در جنگی که میان فرانسه با پروس به رهبری فردریک دوم شاه ان کشور روی داد فرانسه شکست خورد و با این شکست معادلات سیاسی اروپا به نفع پروس عوض شد. در زمان وی مهم‌ترین مستعمرات فرانسه در آمریکا و کانادا و هندوستان از این کشور منتزع شدند. وی از آغاز سلطنت تا 1744
که برای جنگ با پروس به متز لشکر کشید لوئی محبوب نامیده می‌شد ولی بعد از ان که حکومت را تفویض معشوقه‌هایش کرد بسیار مورد نفرت مردم قرار گرفت به طوری که وقتی در 1774 وفات یافت نتوانستند وی را برای دفن در سن دنی از پاریس عبوردهند و شبانه وی را با کالسکه از کنار حصار شهر عبور داده تا به مدفن برسانند.
روبر دامیَن (معروف به «روبر شیطان») سعی کرد او را به قتل برساند. روبر شیطان در 1757 دستگیر، محاکمه و به مرگ محکوم شد.


نوشته شده در جمعه 89/12/13ساعت 3:34 عصر توسط نظرات ( ) |


لویی چهاردهم، معروف به «سلطان آفتاب» است. لوئی چهاردهم (1715- 1638م) در هنگامی که بعد از مرگ پدرش لوئی سیزدهم  (43- 1601) به پادشاه فرانسه رسید، فقط 5 سال داشت. مادر لوئی چهاردهم به وکالت او در هنگام کودکیش، کشور را اداره کرد. در دوران کودکی او، قیامی به نام فروندا (53- 1648) رخ داد که توسط بعضی از اشراف فرانسه، که طالب قدرت بیشتر بودند، رهبری می شد. این انقلاب لوئی چهاردهم را تقریبا سرنگون کرد و او مجبور شد برای مدتی به پاریس فرار کند. نهایتا، انقلاب فروکش کرد، اما این واقعه تاثیر عمیقی روی شاه جوان گذاشت. هنگامی که او در سال 1661 به حکومت فرانسه رسید، اراده کرد که یک پادشاهی مطلق را بوجود بیاورد که در آن قدرت، فقط از آن خود او باشد تا اشراف هرگز قادر نباشند دوباره بر علیه او قیام کنند.

لویی چهاردهم

لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه (1715- 1638م) اشراف فرانسه را وادار به حضور در دربار خود کرد. او امیدوار بود تا با سرگرم کردن آنان به زرق و برق زندگی درباری، مانع شورش آنها علیه خود شود. دربار لویی چهاردهم بواسطه شیوه و فرهنگش تحسین سرتاسر اروپا را برانگیخته بود.
لوئی چهاردهم، مقام نخست وزیر و همچنین مقام پادشاهی را به خود، اختصاص داد. او سخت تلاش کرد تا از همه امور مهم و اتفاقات با اهمیت فرانسه، مطلع گردد. او گروه کوچکی از وزیران را انتخاب کرد تا با او همکاری نزدیک داشته باشند و تلاش کرد تا فرماندهی و حکومت خود را بر امور، حفظ کند. یکی از این وزیران، فرانسوا ـ میشل لوتلیه لووا (91- 1636م) بود که ارتش فرانسه را به صورت قویترین ارتش اروپا در آورد. عضو دیگر هیئت وزیران، ژان باپتیست کوابر (83-1619م) بود که اوضاع اقتصادی کشور را از طریق گرفتن مالیات، به طور موثری، بهبود بخشید و صنایع را رونق داد.

بعد از مرگ لوئی چهاردهم، در 1715م، فرانسه به عنوان یک کشور قدرتمند باقی ماند، اما اسرافکاری او، کشور را در فقر فرو برده بود. هزینه های گسترده جنگ های لوئی چهاردهم با اخذ مالیتهای سنگین، پرداخت شده بود. سیستم غیر عادلانه مالیاتی به شکلی بود که هزینه های مذکور را به دوش مردم معمولی می انداخت و باعث نارضایتی شدید نسبت به پادشاه، در میان آنان شد.
به دستور وی کاخ عظیم او در ورسای به پول امروز میلیاردها خرج برداشت و در آن بیش از یک هزار فواره نصب کردند ساخته شد. بیش از 3500 کارگر در مدت 47 سال برای تکمیل قصر، که به عنوان مظهر دولت فرانسه طراحی شده بود، به سختی کار کردند. لوئی چهاردهم به همراه ارتشی مشتمل بر درباریان، ملازمان و خدمتکاران که تعدادشان به 15000 نفر می رسید، در قصر ورسای زندگی می کرد.فقط دوخت یکی از شنل های لویی به اندازه ی یک ششم قیمت کاخش  خرج برداشت؛ آن هم در حالی که دهقان ها داشتند از گرسنگی می مردند.



نوشته شده در جمعه 89/12/13ساعت 2:44 عصر توسط نظرات ( ) |

 

انقلاب یک تحول کیفی و بنیادی، یک چرخش عظیم و اساسی در حیات جامعه است، معنای انقلاب عبارت از سرنگونی یک نظام اجتماعی کهنه و فرسوده جایگزین کردن آن با نظام اجتماعی  تازه و مترقی است، انقلاب کبیر فرانسه که نزدیک به دویست سال قبل روی داد یک انقلاب بورژوازی بود، زیرا نظام فئودالی فرسوده و مظهر آن سلطنت بوربوها از بین برد و نظام سرمایه داری را که آنزمان مترقی بود جایگزین آن ساخت.انقلاب یک طبقه حاکمه را سرنگون و طبقه دیگری را که معرف مناسبات تولیدی پیشروتری است به قدرت می رساند.

انقلاب فرانسه دوره‌ای از دگرگونی‌های اجتماعی سیاسی در تاریخ سیاسی فرانسه و اروپا بود. این انقلاب ، یکی از چند انقلاب مادر در طول تاریخ جهان است که پس از فراز و نشیب‌های بسیار، منجر به تغییر نظام سلطنتی به جمهوری در فرانسه و ایجاد پیامدهای عمیقی در کل اروپا شد.


نوشته شده در دوشنبه 89/11/18ساعت 10:24 عصر توسط نظرات ( ) |

<      1   2      

Design By : Pichak